DeDUWeb


Välkommen till DeDUWeb manualen


Denna manual har klickbara bilder, alla bilder markerat med rött område går att föra musen över för ytterligare beskrivning.


Om området har grön bakgrund går det även att klicka på det för att navigera vidare.

Om du hittat några problem eller har synpunkter angående manualen så får du gärna kontaka oss.

Inledning

Du kan redigera och lägga till nya entreprenader via Moduler - Entreprenad.

moduler

Entreprenad modulen

I modulen Entreprenad lägger man upp och knyter nya entreprenader till sina fastigheter och byggnader.

Högerklicka på en fastighets byggnad och välj sedan "ny entreprenad".

Fyll i Entreprenadens namn, benämning och vilken i företaget som är handläggare av entreprenaden.
Glöm inte att avsluta med att trycka på spara.

För att registrera de olika entreprenörerna klickar du på "Ny entreprenör" och väljer bolag, arbetsledare m.m.
Ange slutbesiktningsdatum, garantidatum blir automatiskt två år senare, men kan ändras.
Påminnelsedatum är det datum en påminnelse skickas ut till de som markerat att de vill ha.

Entreprenader


Entreprenad dokument


Här kan man sätta begränsningar på vad som ska visas. Om man inte ser det man söker så är ofta orsaken att vald region eller områdesansvarig inte stämmer, prova att sätta region och områdesansvarig till 'Alla' Här ser man upplagda entreprenader. För att skapa en ny så högerklicka på en byggnad och välj 'Ny entreprenad'. Här anger man namnet för entreprenaden samt om man vill använda ev. benämning. Handläggare/Projektledare får ett mail när garantitiden håller på att löpa ut för entreprenaden och utgår ifrån vilka personer i bolag som har blivit vald att vara ’Entreprenadhandläggare’.<br /><i>Klicka här för att läsa mer om man lägger upp nya.</I> Bocka för ’Avslutad’ om garantin är slut och entreprenaden är helt avslutad. På så sätt finns all historik kvar och kan enkelt öppnas upp vid igen vid senare tillfälle. Klicka här för att kunna välja vilka fastigheter/byggnader entreprenaden ska tillhöra. Om man har markerat en entreprenör som GE/TE (General/Total entreprenör) så kommer den att visas överst i ärendehanteringen för denna entreprenad. Arbetsledare/kontaktperson kommer att få e-post på ev garantianmärkningar. Epostadressen bör helst vara en gemensam funktionsbrevlåda och inte en personlig. De personer som man kan välja i denna lista kommer från om man har 'Entreprenör arbetsledare' förbockad i bolagsmodulen.<br /><i>Klicka här för att läsa mer om hur man lägger in nya.</i> Anger slutbesiktningsdatum Garantin räcker fram till detta datum. Detta datum så skickas påminnelsen ut till handläggare och de användare kopplad till byggnaden som valt att få entreprenad påminnelser via sin användarprofil.<br /><i>Klicka här för att läsa mer om hur man slår på entreprenad påminnelser</i> Här kan man direkt lägga upp ett bolag som då blir tillgängligt för att välja som entreprenör. Här kan man direkt lägga upp en person som då blir tillgänglig för att vara arbetsledare.